16.9.07

Över hälften vunnet

Narcissplanteringstalkot på lördagen var inte någon publiksuccé att tala om. Trots om inbjudan som gått ut i tid (yeah, right!) och lunchlöfte. Vi hade vädergudarna på vår sida och belönades belönades av härligt solsken, medan regnet uppenbarligen stod som spöt i backen här i Helsingfors. Och att plantera 300 lökar var inte riktigt så hemskt som jag hade tänkt att det skulle vara. Nu har vi bara ca 200 tulpanlökar kvar, men de ska inte planteras riktigt ännu.

Narsissikorit

Narsissinistutusta

Min metod var alltså att gräva ett stort hål, placera ut lökarna på botten och fylla igen hålet. Det gäller att hitta rätt plats för dessa hål eftersom det lätt blir fult där man grävt. Jag valde exempelvis att klippa bort rabarberbladen och plantera lökarna i gropar som var åtminstone 50 cm från rabarberplantan. Dessutom grävde jag en 4-5 meter lång och 20 bred grop längst bort i trädgården. Jag återkommer i vår med rapport om narcisshavet i form av en månskära.

PS. Jag har nu fått tag på en snickare som är mer än försiktigt intresserad att ta sig an tamburprojektet.

PS2. Det var mulet och regnigt i natt. Jag var uppe vid halvfyratiden. Det var rent förbluffande hur kompakt mörkret var. Vi har så fin feng-shui på torpet att mörkret inte kändes det minsta otäckt, tvärtom det kändes fridfullt.

4 kommentarer:

KSV-gruppen i Lypa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
KSV-gruppen i Lypa sa...

Oj, vad duktiga ni var! Vi skulle faktiskt ha kommit, om vi inte hade varit sjuka hela högen. Men ni klarade ju er fint.

PS. Var inne i en affär som sålde lökar. Måste lukta på en påse, efter att ha läst om hur din frukost förstördes. Det fanns andra kunder där som såg lätt undrande ut över mitt tilltag. Och jo, lökarna luktade ganska otrevligt :)

KSV-gruppen i Lypa sa...

Det var bara jag som lyckades trycka dit samma kommentar två gånger ...

HTHB sa...

Det var egentligen så lätt att jag vill köpä nya lök nu... :)