30.9.07

Änglavakt i höjden

Det är märkligt hur det vackra och varma höstvädret sätter fart på en. Inspirerad av 46 tranor som vilade upp sig på åkern utanför torpet har jag varit högt över marken hela dagen. Tranorna är alldeles kolossalt försiktiga och medvetna om sin omgivning. Jag smög tystare än Hiawatha, men kom bara så här nära:

Kurjet - Cranes

Men det var tillräckligt nära för att få mig på gott humör.

På eftermiddagen trängde solen genom molntäcket och det var +19 grader Celsius i skuggan bakom torpet. Och där i värmen trivdes både jag och min egen lilla skyddsängel. För en sån hade jag nog med mig idag.

Jag fick ett infall att klättra upp på taket för att borsta bort mossan som växer på takteglen. Det var förvånansvärt tungt och efter en timme på taket var jag helt slut men bara halvfärdig med det jag börjat. Jag var nästan färdig och stod redan på stegen som står lutad mot taket och borstade bort den lösa mossan från taket. Detta moln av mossmulor for iväg över takkanten och hälften kom med en gång upp tillbaks med en oväntad luftström. Total oberedd som jag var fick jag ögonen fulla av mossa och tappade nästan balansen. Jag håller tyst om det här för min sambo för annars blir jag nog portad från taket.

Som du ser har tegeltaket mossa på norra sidan, men inte på den sidan som vätter mot söder. Antagligen är norrsidan tillräckligt fuktig medan solen gassar mot södra sidan mest hela dagarna och gör livet surt för mossorna som vill slå rot.

Kattotiilet

Och så här ser mossbeståndet ut på nära håll. Är det nån som vet hur man blir av med mossan? Eller måste man verkligen med jämna mellanrum klättra omkring på taket med en rotborste i handen för att bli kvitt mossorna? Google föreslår att jag dränker mossan i bensaltensid. Det lär ska vara biologiskt nerbrytbart och hålla mossorna borta i fyra år. Jag undrar om det inte låter lite för bra för att vara sant. Är det nån som vet? Berätta!

Kattotiilet

Ja och då jag var klar med taket klättrade jag upp för en annan stege för att kapa toppen på ett träd. Det var en gammal lind vars grenar kapats helt fel nån gång för länge sen. Grenarna hade följdaktligen murknat och släppt in en massa vatten i stammen. Hela trädet var en fara, men jag fick rådet att kapa kronan och låta 2,5-3 meter av stammen stå kvar. Den är nu ganska ful, men jag ska låta den stå kvar på nåder över nästa sommar. Om den får en buskig och frodig ny krona får den kanske stå kvar ännu längre.

5 kommentarer:

HTHB sa...

Lykligtvis berättade du det här inte på torpet. Annars skulle du ha fått klättra ner ganska snabbt! :)

Anonym sa...

Mossa på takstenarna är nästan omöjligt att få bort med en stålborste. Okej det går men myyycket låångsamt. Jag brukar använda högtryckstvätt för att bli av med eländet.

OakleyF sa...

Ja, jag önskar att jag hade en liten Karlsson på taket som utan problem kunde ta hand om takmossorna - utan risk för att dunsa i marken. Själv är jag inte särskilt förtjust i att klättra omkring uppe på de sköra takpannorna.

Anonym sa...

In Alaska, there is some solution they put on the roof once they clear it of moss. Not sure what it is, but if they put it on each year, I believe it works OK. Your pictures of the cranes are wonderful, and I would like to visit with my new binoculars.

OakleyF sa...

There's probably all kinds of stuff you could pour or sprinkle on the roof to keep the moss from growing. However, I would only consider something that isn't detrimental to the environment. After all, everything you put on the roof will eventually come down with rainwater - we don't want the grass and perennials growing by the house to die.