1.6.08

Vårens sista stora ansträngning

Ikväll är jag så slut att jag nog bara orkar ladda upp några foton för dig, bästa läsare, att titta på. Jag hade sett framemot att njuta av solen denna helg, men dessvärre visade sig storstugans golvrenovering att vara just så arbetsdrygt att man inte just hann med annat. Nåja, det känns bra nu att ha slipat golvet och målat det första gången. Det ska målas en gång till och därefter vaxas. Vaxet är viktigt eftersom jag målar med linoljefärg, som annars skulle slitas för snabbt.

Golvytan i storstugan är just under 40 kvadrat, men det kändes oändligt mycket större.













Den här bildserien är ungefär lika fascinerande som min eftermiddag. Så om du känner dig inspirerad så ska andra omgången målas antingen nästa eller så därpå följande helg. Färgen är Allbäcks silvergrå, som är världens bästa målfärg. Då målningen torkar kommer den att bli matt. Färdigt blir det i tid för min sommarledighet, då inga stora projekt kommer att inledas. På riktigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerar till fantastiskt fint golv - det är vackert och traditionellt på ett positivt sätt . Det var väl värt varje minut du offrat på det!

OakleyF sa...

Tack, jag tycker att det blev fint! Fast det var någon som per mejl undrade om jag är lite knäpp då jag målar ett så vackert - och av Gud skapat - trägolv. För mig handlar det om att återskapa den atmostfär som fanns i huset då det blev färdigt. Och då är känns ett lackat och med tiden gulnat trägolv inte rätt.