11.8.08

Förföriska farligheter

Då och då låter man sig förföras av en skönhet. Man blir så blixtförälskad och fullständigt betagen av hennes skönhet att man helt glömmer att varje kärlek har sina risker. Och så fort man låtit förälskelsen slå rot börjar man invänta att den ska belöna en och slå ut i ännu vackrare blom. Det börjar bra, men ännu är det inga alarmklockor som ringer…

Tills det är för sent.

Invasiva växter, speciellt sådana som inte hör hemma i den finländska faunan är en riktigt plåga. Jag har tidigare spytt galla över lupinen, men vill ännu en gång återvända till det här ämnet och då ta upp tre växter man under inga omständigheter ska släppa in i sin trädgård.

Jättelokan (kaukasian jättiputki) är min förföriska farlighet nummer ett. Många förförs av dess stora och ståtliga blad, men glömmer att den är rejält farlig. Växtsaften innehåller toxiner som kan förorsaka mycket obehagliga utslag på huden, speciellt om huden exponeras för sol. Dess frön överlever lätt i marken i ett helt decennium och växten är därför svår att utrota.

(Image by Eva the Weaver)

Jätteslide och parkslide (jättitatar & japanintatar) är egentligen två olika växter, men nära släkt med varann. Jag tycker parkslide är vacker, men har sett hur den aggressivt erövrar lebensraum i trädgården hos en helt oskyldig stackars tant i Karislojo. Det var inte alls en trevlig syn.

(Image by Katja London)

Och sist, men inte minst vill jag varna för är jättebalsamin (jättipalsami). Den kom till Finland redan på 1800-talet och har sen dess fått fotfäste på diverse fuktiga ställen. Växten spottar iväg sina frön flera meter från moderplantan, alltså sprider den sig i värsta fall som ringar på vattnet. Lyckligtvis är den inte särskilt nätt.

(Image by V31S70)

Hos oss på torpet har vi kirskål, som växer precis överallt. Men den kan man ännu leva med. Ja, och så har vi lupiner, som vi måste leva med. Men jag bara hoppas att vi inte får någon av de jättar som nämns ovan. Ironiskt nog har de alla en jätte framför sig i namnet. Kanske för att de är jätte-nej-nej.

Bilderna har jag lånat på webben. Tack till er som tagit bilderna!

2 kommentarer:

Kap Horn sa...

Hej!

Fin blog du har.
Här finns ännu en, som är torpägare och som giller naturen.
Även hos mig finns det kirskål, och det kan man inte enbart leva med, utan även av!

Ät upp den vet jag.

Ha en fin sensommar på torpet

Kap Horn

Kap Horn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.