25.11.08

Proveniens Paasikivi

Nu ska jag infria mitt löfte och berätta vad Alli Paasikivi har med vårt torp att göra.

Inte så mycket egentligen, men sängen i gästrummet har tillhört henne. Min farmor Laina Julia ärvde sängen av sin syster, som i sin tur hade fått den av ingen mindre än Alli Paasikivi. Min farmors syster arbetade i tiderna för fru Paasikivi och fick enligt familjesägnen sängen i avskedsgåva då hon slutade arbeta på någonslags pensionat eller konvalescenshem som fru Paasikivi lär ska drivit eller åtminstone stött. Om jag räknar rätt borde detta ha hänt i början av 1950-talet, d.v.s. ungefär i samma tider som familjen Paasikivi avstod från Jukola, sitt andra hem i Kervo. Kan sängen ha stått på Jukola?



Efter min farmors död stod sängen tom i trettio år i hennes sovrum, alltså i min fars barndomshem. Nu har sängen (med en del andra ärvda möbler) fått ett nytt hem hos oss på torpet.

Sängen är mahognyfanerad, eller fanerad med något som ser ut som mahognyimitation. Den förskönas av diverse svarvade detaljer och skickligt utskurna rosenkrusidullor. Men särskilt praktisk som möbel är sängen inte. Den är tillverkad i en tid då resårmadrasser var ett okänt begrepp och idag är det väl ingen som vill sova på ett halmbolster. För att åstadkomma en madrass med rundade hörn som passar sängen är det nog formskuren skumgummi som gäller. En ordentlig bäddmadrass ovanpå behövs också. Men var får man tag på skumgummimadrasser? Nån som vet?

Virkat sängöverkast som bäst passar i chehovska rum fick jag i present av en släkting, som nog tyckte att jag dragit på mig besvär då jag tog emot sängen. I varje fall, gästrummet får nu heta Allis kammare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint gjort när ni tog emot sängen i Allis kammare. Den har ju sant affektionsvärde. Har i tiden sett tjockt skumgummi, som man fick måttskuret, på Etola. Lönar sig att fråga...

Anonym sa...

Jag är rätt säker på att Etola inte har upphört med sin madrasstillskärning. Nog för att skumgummi i en dylik pièce framstår som helgerån, men å andra sidan så lär en måttbeställd futon (finns att få på Kimitoön!) åstadkomma sådana hål i kassan att det inte är värt det. Mot Etola alltså!