31.12.06

För ett nyårsfirande utan vansinne!

Årets största vansinne brukar börja nångång på eftermiddagen. Det börjar med tonårspojkar som tänder på små mattor av bomber som sen smattrar i parker, portgånger och i värsta fall trapphus. Kanonbomberna och raketerna kommer först på kvällen. I princip kunde man väl vänta sig att vuxna människor skulle ha tålamod att vänta tills vi närmar oss det nya året, men i takt med att folk smäller i sig kopiösa mängder alkohol brister hämningarna.

Det är sällan jag säger högt att vår lagstiftning är uppåt väggarna, men angående privatpersoners raketkonsumtion är den det. Alla kinabomber, papater, raketer och smällare borde förbjudas. Kanske med undantag för stadens eller kommunens eget fyrverkeri, vars arrangemang förbereds av nyktra experter.

Jag ser flera fördelar med att inga raketer säljs till privatpersoner. För det första skulle antalet exploderade ögon och förlorade fingrar minska drastiskt. För det andra skulle miljön tacka. Jag vet inte om någon gjort en miljökonsekvensbedömning av att tusentals raketer skjuts upp på himlen, men belastningen är uppenbar. Jag slår vad om att de tomma rakethylsor och bombflisor som förskönar våra parker den 1 januari är ett mindre hot mot miljön och vår hälsa än de tungmetaller och andra härligheter som ges fritt tillträde till min andningsluft. Som djurvän tycker jag dessutom synd om alla de tusentals hundar som lider av smällarna. Jag röstar alltså för ett nyårfirande utan vansinne!

Lyckligtvis kan jag dra mig tillbaka till skogsvaktartorpet, där luften är ren och oförstörd. Och även om jag har grannar är avståndet sådant att lukten på brännt krut hinner upplösas och blandas med syrepartiklar före den når oss.

Diatriben ovan till trots önskar jag er alla lika många spännande äventyr som jag själv ser framemot under det nya året! Enligt ett gammalt kinesiskt ordspråk ska man dricka sig full om man vill vara lycklig en kväll. Om man vill vara lycklig i ett år ska man gifta sig. Men om man önskar livslång lycka ska man bygga en trädgård. Jag kanske inte kan börjar från början, men väljer att bygga på min trädgård.
Gott Nytt År!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tämän päivän IS kertoo: Uudenvuodenaaton juhlinnan pelottavin hetki sattui, kun ilotulitteen valopallo kiisi kolmevuotiaan pojan syliin Jyväskylässä. Rattaissa istuneen pojan toppapuku syttyi hetkessä liekkeihin, jotka pojan isä sai nopeasti sammutettua.

Anonym sa...

siis kiva mökki
- hiipivä hulluus, josta ei ole paluuta, näyttää saavuttaneen myös sunt: ensin se voi olla se kultapallo tai joku malvantynkä, pian saavat kyytiä kaikki kavereiden perennapenkit ja pikku hiljaa ojanpientareetkin. se on vähän kuin lasten syntymä, kun äidit töissä esittelevät ylpeinä pienokaisiaan kunnes punainen valo toisensa jälkeen syttyy oven pieleen kun kansa ei enää jaksa.

paitsi että ei teillä tietenkään lähdetä tälle tielle, ehdottomasti ollaan joustavia ja nautitaan ilman, että panta alkaa puristaa mitään kohtaa, saati päätä. onnea torppaan ja torppareille, kyllä se on sen arvoista!

kokemuksesta: Pojkarna från Lingonbacka gård

OakleyF sa...

Raketeista: Luin saman jutun lehdestä tänään. Ja uutisissa nähtiin taas joku älypää pitämässä sytytettyä rakettia kädessään. Sivullisille ja viattomille haittaa ja vaaratilanteita aiheuttavalle älyttömyydelle ei pitäisi olla sijaa tämän päivän yhteiskunnassa.

Sen sijaan puutarhasta ja mökkielämästä hullaantuminen on enemmän kroonista laatua, jolloin mahdolliset haitatkin "laimentuvat" ja jakautuvat vuoden jokaiselle kuukaudelle. Ulkopuolisille meno saattaa jopa vaikuttaa melko normaalilta.