30.12.06

Trädgårdsdrömmar

Det största glädjeämnet så här efter julen är det att dagarna börjar bli längre. Det betyder att man kan börja planera trädgården. Eller medge att vi gör det. För om sanningen ska fram så är frökatalogerna för 2007 nog redan ganska fulla av vikta hörn och små gula lappar som sticker ut mellan sidorna.

Men vi står inför en stor utmaning. Hur stå emot frestelsen att beställa en av varje? Det skulle vara vettigare att först vänta och se vad som kommer upp i den stora trädgården. Det gamla paret som sålde torpet till oss berättade att trädgården är full av gamla perenner som riddarsporre (Aconitum), gråmalva (Lavatera thuringiaca), bondpion (Paeonia officinalis), gulplister (Lamiastrum galeobdolon), brinnande kärlek eller studentnejlika (Lychnis chalcedonica), stormhatt (Aconitum napellus L.) och jättevallmo (Papaver pseudoorientale). Men en perenn som uppenbarligen saknas är min favorit, rudbeckian (Rudbeckia laciniata). Rudbeckian, som också heter gullboll, är vacker i trädgården och kan med fördel användas som snittblomma. Jag tror att jag kan få min rudbeckia från en bekant i Östra Nyland.

Nåja, det finns nog många andra växter som jag vill ha också. T.ex. var det kärlek vid första ögonkastet då jag för något år sen för första gången stötte på jätteverbenan (Verbena boniariensis) i Bergianska trädgården i Stockholm. Och i det här skedet är det lätt att inte ens ägna en tanke på livets realiteter som heter rensa ogräs, vattna och vitsvanshjort, som alla på sitt eget lilla vis låter en förstå att man borde nöja sig med mindre.

Om det förresten är nån som känner en duktig träddoktor (SAOL känner inte till benämningen arborist!) så berätta för mig! Vi har nämligen två gamla askar (Fraxinus excelsior) som behöver tillsyn. Ja, det finns några andra lövträd också som verkar lite murkna, men jag har inte så här utanför växtperioden lyckats identifiera dom ännu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj det finns så mycket vi måst' ha... och med den kommande våren det ska bli bara värre... tänk bara på alla de dahlior som måst skaffas... :D