24.2.07

Klyvyxa som heter duga

De kallaste vädret har gett vika för en lite mildare luftfront, men björken som vi kapade i januari är fortfarande genomfrusen. Den är med andra ord lätt att klabba. Vi var ute på torpet idag och jag provade min nya yxa. Den som har försökt klyva färsk ved vet att björken kan vara seg som fan. Nu var situationen helt den motsatta. Klabbarna sprack med en gång. Inte ens för Obelix är det lättare då han klyver veden med sina bara händer. Men så har han inte heller Fiskars klyvyxa 2400, vars egenskaper heter duga.

Nu är vi hemma igen, men vi borde ha planerat att stanna över natten. Visst kunde vi ha stannat trots att vi inte hade förberett oss, men utan tandborste, torra byteskläder, lakan och pyjamas hade vi nog ruffat till det för oss ordentligt. Istället sover vi hemma och leker med tanken att åka ut igen så fort vi vaknar på morgonen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fiskars klyvyxa 2400 är toppen. Själv använder jag både klyvyxa 2400 och den mindre varianten 1400. Jag börjar hugga på en låg huggkubbe med 2400 för att få optimal kraft. Sedan flyttar jag över till en hög huggkubbe och använder klyvyxa 1400 för optimal kontroll och samtidigt sparar den höga huggkubben min rygg. ;)

OakleyF sa...

Jag har en helt ny huggkubbe som är från samma björk jag klyver som bäst. I vedlidret har jag en låg, men jag har ännu inte hunnit inventera yxorna som blev kvar efter den förre ägaren. Fiskars klyvyxa köpte jag som ny. Min bror har en sån och jag visste att jag bara måste ha en själv också. =)