30.8.07

Det luktar spunk och smakar värre


Vet du vad kungsängslilja, kejsarkrona och allium har gemensamt, förutom att de alla är lökväxter som blommar om våren? Jo, de luktar så illa att både sork och rådjur skyr dem som pesten. Det räcker som argument för min sambo, som igår köpte ett representativt urval av dessa lökar.

Kalkonuppskärningen vid frukostbordet gav mig en aha-upplevelse. Jag har nu en liten avlägsen aning om hur det känns för en liten oskyldig sork som någongång i tidernas begynnelse av misstag huggit sina hungriga tänder i en alliumlök. Och jag är helt säker på att sorkarna lärde sig mycket snabbt att hålla sig borta. Ja faktiskt måste avskyn ha impregnerat sorkens gener redan i miljontals år. Kalkonuppskärningen på mitt Kalasbröd hade nämligen aromen av allium och kejsarkrona. Sambon lovar att lökarna försvinner ur kylen senast imorgon, vilket betyder att jag äter havregrynsgröt till frukost. Utan mjölk.

8 kommentarer:

HTHB sa...

LOL!

KSV-gruppen i Lypa sa...

Tänk! Jag har alltid misstänkt att det kanske bara är skrock det där med lökarnas arom. Nu är jag nyfiken. Var det liksom löksmak? Äcklig löksmak? Kan man ens föreställa sig den? Måste jag bita i en lök för att förstå?

(Kungsängslilja är för övrigt en av mina absoluta favoritblommor. En RUTIG blomma, ju!)

OakleyF sa...

Det är långtifrån skrock, dom luktar vädervärdigt och smaken blir man bara inte kvitt. Det är inte särskilt mycket lök i smaken och aromen. Däremot smakar det biologisk krigföring. På riktigt. Inget man vill föreställa sig alltså.

HTHB sa...

Lökarna är på kylskåpet men hela köket luktar av dom...

Appropå rutig, du tänker på Fritillaria meleagris (som också luktar verkligen illa) men vi har ny Fritillaria imperialis som seer ganska kungliga ut. Paketet med Meleagris blandning anländer snart från Korpikangas Frön. :D

KSV-gruppen i Lypa sa...

Fritillaria imperialis är väl detsamma som Kejsarkrona? De är såå fina! Kungsängslilja har jag utan framgång försökt plantera i flera repriser. Enda gången jag lyckades var med lökar som sedan visade sig vara någon annan fritillaria än den jag hoppades på. Mrr.

HTHB sa...

Tästä aiheesta olikin juuri tänään klorofyllissä keskustelua; ne pitää kuulemma istuttaa rinteeseen tai hyvin läpäisevään maahan eikä niitä saa kastella liikaa...

KSV-gruppen i Lypa sa...

Mutta minullahan on rinne! Jossa on hyvin läpäisevä maa! Och jag lovar att inte kastella! Whee! Tänk om jag får min egen rutiga rabatt? Äntligen?

HTHB sa...

Jippii! Pistä sorasta vielä salaojitus mullan alle. :)