30.3.09

Choosing my religion

Veckoslutets väderlek var blött och slaskigt. Istället för att stapla ved på landet som det var tänkt kom vi hem tidigare. På söndagen gick vi till Kiasma och såg Marita Liulias utställning Choosing My Religion. I utställningen avbildar konstnären sig själv som en representant för de största världsreligionerna. Hon har i Kiasmas femte våning lyckats skapa en intim och sakral stämning - redan det en bedrift i den annars så kala, kalla och vita salen.

Många är de tänkvärda och djuplodande iaktagelser om spiritualitet som besökaren erbjuds. I gästboken skriver en anonym besökare att hon besöker utställningen redan för tredje gången, mest för att njuta av stämningen.

Djupaste intryck gjorde en videointervju med konstnären. Hon berättar att hon under arbetet med denna utställning insåg att det inte räcker att ha de 9 största religionerna som utgångspunkt för utställningen. Det finns nämligen en tionde religion som ingår i alla andra religioner och kulturer. Animismen. För oss finländare betyder detta i praktiken att vi dyrkar träden och skogen. Och hur sannt är inte detta.



Jag var ledsen över att åka hem från torpet ett helt dygn tidigare än planerat. Nu inser jag att jag på Kiasma kom närmare något som finns inuti mig själv än jag någonsin lyckats tidigare. Det är vad jag kallar en religiös upplevelse.

2 kommentarer:

Börsmarthan sa...

Säkert är det sant att vi finländare är ett skogsfolk, jag bekänner åtminstone gärna att skogen har stor, nästan sakral, betydelse för mig.

Kap Horn sa...

Hej!

Jag besöker Ditt torp då och då för att se hur det framskrider med både torpet och dig.
Eftersom jag själv är ägere eller skall jag säga förvaltare till ett torp från mitten av adertonhundra talet.

Ett sådant hus mitt i skogen påverkar nämligen mer än vad man tror.

För att inte tala om just skogen.

Mycket glada stunder önskar jag dig.

Kap Horn
som själv skriver om mina upplevelser på torpet "Svenserum".

simple living är temat och här är adressen:
http://kap-horn.blogspot.com/