20.5.09

Var går gränsen mellan vår och sommar?

Sommaren är här. Svalorna sjöng sig själva mot skyn i morse. Och finsk folkvisdom vet att svalorna ej anländer före sommaren ("pääskysestä ei päivääkään"). Och ändå känns det som om det inte kan vara sommar då t.ex. studenterna ännu ej fått sina vita mössor. Och till semestern är det ännu en månad.

Det var tur att jag kom mig för att klippa gräset på torpet åtminstone en gång i våras, alltså på söndagen. Det hade nog gett ett väldigt slappt intryck om jag väntat med gräsklippningen till sommaren. Inte för det, gräsklipparen är nyservad så det var kul att klippa. Speciellt som man inte efter vintern behövde hålla på halva söndagen med att försöka dra igång rackeriet.

Nåja, det finns mera gräs att klippa då vi åker till torpet över helgen.

Med oss har vi backluckan full av plantor. Bl.a. zinnia och jag vet inte vad allt. Min sambo har förresten gjort upp en lista över alla växter som vi har i trädgården. Det blev flera hundra arter. Om någon ännu kunde översätta den för mig så visste jag vad som växer i rabatterna. De finskspråkiga namnen säger mig inte så mycket.

Inga kommentarer: