3.11.06

Torpdrömmar

I snart två år har vi gått och drömt om ett torp med trädgård. Drömmen gått ut på att ta över ett gammalt och mer eller mindre förfallet torp i vilket vi se skulle blåsa nytt liv. Allt skulle naturligtvis ske med alla konstens regler som går att läsa i t.ex. Byggnadsapotekets handbok.

Men ack. Det är sällan det går som man har tänkt sig.

För det första hade vi (jag och min bättre hälft) redan bestämt att vänta till våren. Vi hade t.o.m. utfärdat stränga förbud mot att surfa på olika fastighetsförmedlares hemsidor i jakt på ett sommarnöje. Men om det är något jag aldrig har kunnat motstå så är det en frestelse. För 8 dagar sen skickade jag iväg ett mejl till min sambo. I mejlet fanns en länk till en fastighetsförmedlare som sålde en gammal skogsvaktarstuga någonstans i södra Finland.

På mindre en vecka hade vi sen bokat tid för visning, konstaterat att torpet är precis vad vi vill ha, sovit på saken, lämnat en offert, sovit dåligt i väntan på svar, samt betalat en handpenning för huset.

Då vi om två veckor skriver på köpebrevet blir en stor dröm sann. Det i sin tur betyder att jag får lov och infria mitt löfte att börja blogga. Tanken var att jag skulle skriva om hur reparationerna av det förfallna torpet framskrider. Dessvärre är vårt (det är ju faktiskt redan nästan vårt!) torp inte förfallet, men jag hittar kanske annat att skriva om. Prövotiden för den här blogen är ett år. Efter det får vi se vad det blir.

1 kommentar:

KSV-gruppen i Lypa sa...

Gratulerar till fyndet! Om det nu är så olyckligt att torpet inte är förfallet, så kanske man kan gräva upp hela trädgården och designa om den i stället? ;)