4.11.07

Ingen vinter utan snö

Första snön har lagt sig över västra Nyland. På torpet hade vi 7-8 cm blötsnö och det var nästan svårt att ta sig med bil ända fram. Det var bra att jag för en gångs skull hade fäst uppmärksamhet vid väderleksprognoserna och förberett mig genom att i sista stund på fredag eftermiddag byta om till vinterdäck.

Luminen piha

Det blev bara en snabbvisit till Torpet det här veckoslutet eftersom jag var på väg för att fira helgen hos en kompis i Hangö. Men eftersom Hangö aldrig fick någon snö så är jag glad över att jag måste åka och vattna blommorna samt hämta grankvistar på torpet. Medan jag sysslade med annat plumsade mina kompisar iväg över den snötäckta gräsmattan för att hämta granris i skogsbrynet.

Havun metsästäjät

Snön gör naturen så vacker. Jag hoppas att vi i vinter får mera snö än förra året, då det knappt kom någon snö alls. Första snön föll på Torpet precis samma dag som för ett år sen. I motsats till den här snön var första snön ifjol puderlätt och torr.

Som socker på botten såg jag en hel liten flock med sidensvansar i en hagtornshäck i Hangö då jag var på söndagspromenad. Dom var så intresserade av de frusna bären att jag i lugn och ro och på nära håll kunde studera fåglarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härliga bilder - sällar mig till din önskan om en snörik vinter detta år!