24.11.07

Lanttu...mitä se on?

Vi brukar ganska ofta ha med oss en soppa eller något annat som är lätt att värma upp då vi åker till torpet så här års. Tidigare i eftermiddags gick jag till den lokala K-affären för att köpa ingredienser till en siskonkorvssoppa.

Väl inne i affären och framme vid grönsaksdisken hittade jag ingen kålrot. På plats fanns tre tonåringar som var i full färd med att fylla hyllorna. Följande dialog utspelade sig:

Jag: Hej, var hittar jag kålrot?

Biträde nr 1: Öh… här!

Jag: Det där är visst palsternakka.

Biträde nr 1: Aj, hur är det med den här…?

Jag: Det där är fänkol. Nej, det där är inte kålrot heller, det är är… kålrabbi. (jag tvekar en sekund, men det är mest för att jag inte visste vad rotfrukten biträdet sträckte sig efter heter på finska)

Biträde nr 1: Då vet jag int…

Biträde nr 2: Det ska nog finnas…

Det slutar med att biträde nr 2 hittar den mystiska rotfrukten. Alla behöver kanske inte veta hur en exotisk karambola ser ut, eller se skillnad på citrongräs och vårlök… Men kålrot! Hur kan man inte veta hur kålrot ser ut? Jag förstår inte. Jag börjar tro att den gångna veckans nyhetsrapporter om en ökad försäljning av färdigmat stämmer. Men jag vill inte tro att det är så bedrövligt att man ej vet hur en av våra vanligaste rotfrukter ser ut. En rotfrukt som på våra bredgrader är åtminstone 200 år äldre än potatisen.

Håller jag på att bli en gammal gnällspik?

Summary in English: I just wrote a badly camouflaged diatribe about today's youth. This, after having been appalled by the teenage grocery store clerk who had no idea what a turnip (a.k.a. rutabaga, Brassica napus subsp. napobrassica in Latin) looks like.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

OakleyF sa...

Hellou friend! Det där ser ut som reklam på portugisiska. Jag står över, obrigado!

Anonym sa...

Du är ingen gnällspik, utan tvärtom en upplyst person som inser
finländska rotfrukters näringsvärde. Prova på råkost med grovt riven kålrot, äpple och morot. Gott, fräscht och vitaminrikt och sånt som biträdena går miste om i sin okunskap!