14.4.08

Andrum

Jag har vinterledigt denna vecka. Då jag gick från jobbet i fredags var jag alldeles slut. Jag insåg att jag bara haft tre vardagar (i sambande med julen) ledigt sen augusti ifjol. Ett andrum är på sin plats, men samtidigt borde jag flytta, renovera den nya lokalen, slutföra några projekt både inomhus och utomhus på torpet...

Vår snickare blev på lördag färdig med allt han lovat i samband med tamburrenoveringen på landet. Det hela blev så vackert att jag ville gråta, men snickaren såg min glädje även utan tårar.

Även om snickararbetet är slutfört så återstår mitt arbete. Jag skall alltså under våren måla tak, väggar och golv i tamburen. Jag började med att igår grundmåla det ursprungliga taket med en blandning av 50% vit linoljefärg och 50% terpentin. Tydligen kan man inte måla ett en gång med limfärg målat tak med samma limfärg pånytt utan att först behandla taket med ovanstående blandning. Det blev helt bra, men terpentinen smakar ännu i munnen. Uff.

Några bilder kan ni, kära läsare, dock inte räkna med denna gång. Att försöka måla ett tak med en så rinnig blandning som linoljefärg + terpentin är som att bjuda in ett råddjur i fina rum. Jag har alltid ansett mig vara en noggrann målare, som inte klottar ner hela min omgivning, men efter gårdagens utmaning är jag inte helt säker. Men försök själv, det är inte precis lätt! Jag visar bilder på resultatet sen då det är färdig.

Njut av våren! Själv kommer jag att ta mig tid för en promenad varje dag, att ge mig tid för att njuta av våren som med stormsteg kliver in i västra nyland. Att stanna upp och njuta av det som är vakcert, skönt och underbart runtomkring mig, men som jag vanligtvis inte märker eftersom jag har för bråttom. Andrum.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad jag är glad för att du tagit tid för själen att hinna upp kroppen! Det måste man bara göra ibland när det riktigt kör ihop sig.