22.4.08

Flyttbestyr

Jaha, den lediga veckan gick snabbt. Mycket blev gjort och lika mycket är fortfarande ogjort. Det känns nästan som om jag återvänder till jobbet för att pusta ut. Mina andliga batterier är fulladdade, men rent fysiskt var den gångna veckan ansträngande. Men det var å andra sidan säkert hälsosamt med mångsidig vardagsmotion.

Saldot från förra veckan är målade tak i fyra rum (tre i stadslokalen, ett på torpet), målade väggar i två rum. Dessutom skrapade vi bort tapeterna, spacklade väggarna, grundmålade och målade 2 gånger med egentlig färg i tv-rummet. Bilden här intill är på de spacklade väggarna i tv-rummet. Vi hade först tänkt anlita nån som har mer erfarenhet av att avlägsna tapet, spackla och måla, men sen blev det bara så att vi gjorde det själv. Kanske för att vi då vi hade nycklarna till lokalen inte ville vänta på att nån kunde ta sig an jobbet. Å andra sidan hade vi "konsulthjälp" av några goda vänner. Och det skadade inte alls att bli en erfarenhet rikare, som dessutom sparade oss en god slant. Men det värsta är ju att tidtabellen varje gång är lite för snäv.

Den egentliga flytten sker på söndag denna vecka, men redan nu har vi flyttat stora tavlor, växter, en del glasföremål, armaturer och annat som är svårt att packa. Ja och alla böcker, som jag hade packat i papperskassar. Det hade blivit för svårt att packa flyttlasset med papperskassar. Dessutom fanns det väggfasta bokhyllor i lokalen så böckerna står bäst där dom inte är i vägen för någon.

Med alla renoverings- och flyttbestyr är det väl ingen som tror att vi faktiskt hann ut till torpet också! Våren är full av löften och en stor del av lökarna som vi planterade i höstas är redan på väg upp. Det är egentligen bara på ett ställe som narcisserna inte alls har visat sig ännu. Jag undrar om det beror på det skuggigare läget eller på att vi planterat lökarna för djupt.

Ett helt kapitel för sig är renoveringen på torpet, som också den framskrider. Dock inte med den tidtabellen jag hade ursprungligen tänkt mig. Man ringde i lördags från Byggnadsapoteket och berättade att limfärgen jag beställt hade anlänt. Den kom hela långa vägen från Sverige, vilket känns galet, men jag är supernöjd med resultatet! Limfärg är nog det roligaste som man kan doppa penseln i. Den är lätt att måla med och resultatet är en mättad, matt och makalös yta (i taket). Den är dessutom helt organisk, giftfri och bra för allergiker. Jag rekommenderar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Duktigt! Vi dräglar bara vid tanken på riktig limfärg, men snälla vad hade du för underlag att utgå från, jag har förstått att man måste "patentera" sugande ytor med någon oljefärg först? Knappast går det att måla på pärlspont som tycks vara målat med någon mystisk 1960-talsfärg....Pröva sig fram kanske?

Lycka till med den kommande flytten! Cedric (också på axeln Hfrs-Västra Nyland)

OakleyF sa...

Då vi renoverade hittade vi den ursprungliga pärlsponten från år ett och två. Den var målad med limfärg och vi grundmålade på den med en blandning av 50% linoljefärg och 50% terpentin. Det luktade illa, men fungerade väl.