3.4.08

10 råd till dig som ska flytta

Jag anser mig själv vara något av en expert på att flytta. Här kommer 10 praktiska råd till dig som ska flytta. Råden har vaskats fram över en längre tid.

1. Börja förberedelserna inför flytten i god tid. Ingenting är så hemskt som en flytt där hälften av sakerna är opackade då flyttbilen anländer. Genom att inleda förberedelserna genast då du vet att du ska flytta undviker du den stress som alltför ofta går hand i hand med en flytt. Stressen är onödig, speciellt som en flytt för det mesta betyder ett steg mot något bättre.

2. Engagera en flyttfirma. Det kostar lite, men är oftast värt det. Om du engagerar dina vänner och släktingar till ett flyttalko är det minsta du kan göra att vara väl förberedd. Om flyttfolket går hem hungriga kan du räkna med att de inte ställer upp följande gång du behöver hjälp (om dom nu inte är masokister eller släktingar, alltså!).

3. Flyttlådor kan inte ersättas av plastpåsar och skokartonger. Rejäla, stadiga och jämnstora flyttlådor är det enda rätta för en person som vill spara sig själv och sina vänner/flyttfirman en huvudvärk.

4. Försök få tillträde till den nya lokalen innan själva flyttdagen. Då kan du på egen hand flytta över krukväxter, bordslampor, tavlor och annat som är svårt att passa in i en flyttlåda. Det sparar tid under den egentliga flytten, vilket du är tacksam för om du har betalda flyttkarlar. Om dina vänner hjälper med flytten är fördelen att du inte behöver ständigt vara orolig över att någon inte förstår att porträttet på faster Astrid faktiskt betyder mycker för dig.

5. Packa flyttlådorna så att de är jämntunga. Det tunga packas först, medan lätta och sköra saker placeras högre upp i lådan. Packa aldrig lådorna med råge. Överfulla lådor orsakar besvär för var och en som hanterar dessa. Se också till att packa lagom tätt för att undvika förskjutningar som kan skada dina ägodelar.

6. Packa aldrig böcker i flyttlådor. Böcker flyttas med fördel genom att man packar ner dem i papperskassar med handtag. Papperskassarna blir just så tunga att vem som helst orkar bära dem. Däremot är det ingen som vill eller orkar hantera en flyttlåda full av böcker. Papperskassarna med böckerna ska gärna flyttas innan själva flyttdagen. Om du engagerar flyttfirma är den här regeln inte så viktig, men även betald hjälp är tacksam för att lådorna är jämnt packade och lagom tunga.

Muuttoa

7. Packa glas och annat skört extra noga. Själv skaffar jag alltid tillräckligt med silkespapper för allt glas. Mina champagneskålar från Karhulas fabrik (1930-tal) - som jag vill vara extra försiktig med - packade jag i silkespapper och lade sen i mindre lådor (t.ex. skokartonger eller tupperware-askar går bra). Dessa askar lade jag sen ner i flyttlådorna. Fördelen är att den extra lådan skyddar mot tyngd och stötar. Det är också viktigt att inte packa för tätt.

8. Reservera åtminstone en standardstor flyttlåda per kvadratmeter i din lägenhet. Om du har bott länge i samma lokal lönar det sig att reservera extra flyttlådor.

9. Innan du börjar packa lönar det sig att gå igenom alla skåp, skrymslen och lådor för att kassera det du inte längre behöver. Ingenting är dummare än att flytta saker du inte har användning för. Släng ingenting andra kan använda. Fida och Samaria tar emot kläder och skor. Det finns välgörenhetsloppisar som tar emot de kärl, böcker och möbler du inte längre behöver. Många kommer t.o.m. och hämtar det du inte längre vill ha.

10. Städa lokalen du lämnar. Städa den ordentligt. Det här förutsätter att din flytt är välorganiserad eftersom du annars oundvikligen kommer att göra allt i sista stund. Det är inte roligt att med sista krafterna försöka städa en lägenhet du antagligen ser för sista gången.

Och jo, jag håller som bäst på och förbereder min egen flytt. Flyttlasset går den 27 april, men jag har redan kasserat allt det jag inte behöver och gjort mig av med det. Dessutom har jag packat 80 % av de saker som vi inte använder dagligen. Det gör att jag kan åka till torpet genast efter jobbet på fredag eftermiddag och inte kommer att behöva stressa över flytten. Jag har redan engagerat flyttgänget och min sambo har lovat stå för lunchen som vi bjuder på så fort vi fått in våra saker i den nya lokalen. Jag gissar att det blir asiatiskt. Ingefärakyckling kanske…

5 kommentarer:

KSV-gruppen i Lypa sa...

VIlka bra tips! Särskilt det där med böckerna i papperskassar är smart, det har jag inte tänkt på! Vi har mycket böcker, och de lådorna har alltid varit de hemskaste. Nästa gång jag flyttar ska det vara en flyttfirma som sköter bärandet, så mycket har jag bestämt.

KSV-gruppen i Lypa sa...

Kom förresten att tänka på vilken som varit den värsta flytten jag varit med om. Det var en flytt där personen som flyttade började packa samma morgon som vi skulle bära ut sakerna, och hade reserverat klädpåsar i plast för ändamålet. De håller inte att bära något alls i. Framåt eftermiddagen, när vi började vara sura och trötta, tittade hon plötsligt mot garaget och sade: "Oj. Där har jag inte ens varit och tittat ännu." Det blev en lång kväll.

OakleyF sa...

Jag misstänker att vi alla har horror-erfarenheter av att hjälpa vänner som ska flytta! Jag minns själv en flytt där alla saker var opackade och knähögt längs med golven (=dom tyckte själva att dom var förberedda), ingenting var packat och gubben satt och spelade tetris då vi anlände.

Anonym sa...

Haha! Jag bara skrattar jag....hjälpte goda vänner hämta hem ett helt bohag från Oslo med i Finland hyrd paketbil- gissa om det var kul att upptäcka att mössen farit fram med grejorna efter ett halvår i en ladugård (sic!. Frun i huset hade mage att vara sur när vi kasserade hennes ärvda Dux-soffa från 70-talet eftersom mössen haft sitt BB där...Möss kan öppna miniflaskor med sprit och kondompaket också- helt sant! Oakleys rekommendationer annars mycket bra! God fortsättning i bloggandets tecken, Cedric

Anonym sa...

förstår inte varför man ska lägga böcker i papperkassar? Varför anstränga kroppen och bära omkring med tunga papperkassar?

Fyll ca 40% av flyttkartongen med böcker och resten med kläder, tyg, kuddar, lätta saker etc. Går också bra att lämna 60% tomt.

Och det finns absolut ingen anledning att någonsin lyfta en flyttkartong! Kortongerna flytas enkelt med en stadig pirra på två hjul & två handtag.

Fungerar också i trappor om pirran har bra luftgummihjul. Luta pirran ca 45 grader och gå lungt ner ett trappsteg i taget.

storeonnet.se/images/productImages/6095.jpg