10.5.08

Maj månads fägring

Hufvudstadsbladets trädgårdsbilaga den 5 maj presenterar trädgårdsterapi som vård för arbetsutmattning. Man behöver nog inte vara utbränd i arbetslivet för att uppleva detta. Själv har jag idag njutit av försommarens skönaste dag i trädgården.

Hela maj har varit otroligt fin hittills, men jag har idag förverkligat något som jag ville göra redan ifjol, men aldrig hann med. Jag har nämligen tagit första steget för att skapa en 200+ meter lång trädårdsgång genom ett fält av lupiner, förbi en brant full av förvildade vinbär, och mot en utsiktsplats som vinterns fällning av några stora granar gör möjlig.

Tanken är att skapa en från den övriga trädgården avskild oas. Vår snickare har lovat göra en bänk så fort vi hittar en modell som vi tycker om. Den här modellen är inte så illa, fast jag tror att jag vill ha den målad mörkgrön:


Lite känns det som om en stor del av maj månads fägring går en förbi då det är arbete som gäller måndag till fredag. En stor del av narcisserna har blommat färdigt, men dessa (som jag trodde var planterade för djupt) är som vackrast just nu.



Alla vackra blommor hör till "mina favoriter" och det är svårt att ställa en framom andra. Men om jag var tvungen att välja så tror jag att rosenkvitten ligger ganska bra till. Hon belönar med minst lika elegant och utsökt vacker blomning som ifjol.



Om det inte var för min sambo så skulle jag nog nöja mig med mindre. Men som det är nu är det alltid någon av min sambos bekanta från diverse trädgårdsforum som har ett eller annat skott som de vill bli av med. Följdaktligen var vi t.ex. tidigt i morse nånstans i Lojo och avhämtade två bananlådor fulla med plantor. Därefter åkte vi till Lojo torg för en kopp kaffe, men då vi hade händerna fulla av kassar med ännu mer plantor beslöt vi att gå tillbaks till bilen. Det blev kafferast på en servicestation, där vi inte kommer att stanna en andra gång. Därefter hann vi ännu till Byggnadsapoteket, där man hade trädgårdsdag, men den får ni höra mera om senare.

1 kommentar:

KSV-gruppen i Lypa sa...

Hähä. Kaffe på bensinmackar är nog något av det vidrigaste man kan utsättas för i fredstid.

Jag vill också att min rosenkvitten ska blomma! Den verkar inte fatta att det hör till.