14.5.08

Svar på bloggutmaning om resmål

Vilka fyra platser skulle du vilja besöka? lyder frågan i en bloggutmaning som cirkulerar just nu. Jag kände mig utmanad efter att ha läst Majas svar.

Eftersom jag ej har kvar samma behov att "se världen" som tidigare, så jag har valt fyra resmål i Finland.

1. Klovharun. Tove Janssons paradisö i den östnyländska skärgården. Jag vill sitta ensam ute på Klovharun nån gång så länge att jag hinner läsa 2-3 av Toves böcker. Mest drömmer jag om att sitta och stirra ut över havet tidig morgon och sent på kvällen då vinden har mojnat och havet är spegelblankt, men visst får det storma riktigt ordentligt också.

2. Halti-fjället. Den högsta punkten i Finland, ligger mot gränsen till Norge. Fjället är heligt för samerna. Hit vill jag vandra en höst då frosten har färgat löven gula, orange och röda.

3. Mustila Arboretum. På detta 120 hektar stora parkområde finns över 100 olika arter av barrträd, 130 arter av lövträd samt tiotals olika perenner, klätterväxter och buskar från världens alla hörn. Mustila Arboretum finns i kalendern över sommaräventyr år 2008.

4. Koli. Nationalparken är Finlands kanske mest kända nationallandskap, förevigat av guldålderns skickligaste konstnärer, men lika vackert och relevant idag hundra år senare. Jag vill klättra upp på ett högt berg och se ut över Pielinen, räkna öarna och njuta av naturen runtomkring.

Samtidigt som jag funderade på dessa kom jag faktiskt att tänka på flera resmål runtom i världen som jag gärna skulle uppleva. Däremot är jag inte intresserad av att företa de långa resor som dessa resmål skulle förutsätta, men jag berättar helt kort vilka resmålen är i varje fall. Man vet ju aldrig om Harry Potter läser detta och bestämmer sig för att låna mig egenskapen att knacka på en spis med en trollstav och i ett ögonblick förflytta sig från plats till annan... Yeah right.

I varje fall, resmålen är:
1. Nya Zeeland
2. Syd Afrika, speciellt området runt Kapstaden
3. Japans tempelträdgårdar
4. Machu Picchu

2 kommentarer:

KSV-gruppen i Lypa sa...

Klovharun rekommenderas. Det är någonting på en gång mycket vanligt och mycket märkvärdigt över det stället.

Håller helt med om det där med de långa resorna. Om man bara kunde säga "beam me up, Scotty" så skulle jag vara en ivrig resenär.

OakleyF sa...

Star Trek-möjligheten hade jag helt glömt bort! Nå, jag är hursomhelst inte på väg nånstans längre än till torpet.