31.1.07

Överlevnadskamp

Min murgröna för en överlevnadskamp här hemma i stan. Eftersom den har angripits av någonslags ohyra är den i karantän sen hösten. I praktiken betyder det här att murgrönan har förpassats till en konvalesens (efter flera potenta giftbehandlingar) i ett eget litet rum i trappuppgången. Där har den hittills fört en stillsam tillvaro i ett varmt inglasat utrymme mellan trapphuset och balkongen.

Då vintern äntligen kom hakade jag upp dörren mot trappuppgången för att varm luft skulle strömma in i murgrönans karantänsboning. Tyvärr finns det osynliga krafter som inte hyser stora sympatier för frusna murgrönor eftersom dörren mot trapphuset är stängd varje dag jag återvänder hem från jobbet. Ofta är det nån som stänger den igen på kvällen, men jag brukar kolla att dörren står på glänt före jag lägger mig och igen på väg till jobbet om morgnarna. Det låter ominöst med osynliga krafter, men det är ingenting ominöst alls med den spröda damen några våningar under som är misstänkt för denna försåtliga verksamhet.

Min vädjan är att murgrönan ska få leva. Den ser risig ut just nu, men även fula ankungar för med sig ett löfte om något vackrare. Ge min murgröna en chans!

1 kommentar:

KSV-gruppen i Lypa sa...

Vad är det för en ondsint tant som bär sig åt så hjärtlöst mot en stackars försvarslös murgröna? Fy på sig.

Min erfarenhet är för övrigt att murgröna alltid får ohyra hur man än bär sig åt.