20.5.07

Den blomstertid nu kommer

Och inte helt utan lust och fägring heller. Rosenkvitten är bland det vackraste som växer i vår trädgård.

Ruusukvitteni

Åtminstone tills min nya rabatt kommer igång på riktigt. Jag har nu kommit halvvägs med att gräva bort ytskiktet av gräsmattan där min rabatt kommer att prunka. Det är hårt jobb då man också måste avlägsna alla rötter i jorden. Och ändå kommer jag nog ganska lätt undan eftersom jordmånen är god och full av daggmask. På fotot nedan syns den östra ändan av rabatten. Jag blandade in två säckar med Biolans svarta mylla i den egna mullen. Vet inte om det nu egentligen har så stor betydelse, men det kändes rätt.

Digging the Bed

Jag kom redan nu igång med att plantera några perenner, men största delen kommer nog i jorden först nästa veckoslut. Men det betyder att jag nu har en vecka på mig att fundera på vad jag vill ha i rabatten. Min tanke är att färgskalan ska bli blå-vit-gul. Förslag mottages med tacksamhet!

Sju franska streck får sammanfatta veckoslutet och avsluta det här inlägget:
- vi klippte gräset för första gången.
- jag bongade en snok som försökte komma undan gräsklipparen. Den verkade inte alls farlig, men att den sen plötsligt bara försvann mitt i gräsmattan kändes otäckt.
- jag skrämde iväg en uggla som sov i vedlidret utanför bastun. Snälla, kom tillbaks och ät upp alla sorkar! (Om du fortfarande är hungrig så kommer jag nog inte att sakna snoken heller)
- pumpen strejkade, hoppas det inte är något större fel med den.
- jag målade matbordet.
- dessutom borstade jag gårdens enda klippa ren från unkiga mossor (dom var på riktigt fula, halvdöda och sura - inte alls fina som mossor ska vara). Hos oss är det taklök som gäller. Mera om "stenpartiet" senare.
- hann aldrig dammsuga och städa vinden trots att vi fått låna en jättehäftig dammsugare för industriellt bruk. Däremot hann jag prova den då jag dammsög bastun och bastukammaren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förslag till rabatten - blå iris, vit plymspirea och gul jättedaggkåpa. Om de sen är rådjurssäkra, vet jag inte...

OakleyF sa...

Tack, jättedaggkåpan har vi redan för den är en stor favorit. Iris skulle passa bra, men jag tror att plymspirean blir för hög för den här rabatten. För övrigt tycker rådjuren inte om daggkåpa och iris. Jag har en lista på vad som duger och vad som inte duger, delar gärna med mig av den om det är någon som är intresserad. Tulpaner, prästkragar och hosta är bland storfavoriterna. Däremot tycker rådjuren inte om pionerna.