14.5.07

Sieben, sieben

Vi gav upp en helg på torpet för att uppleva den Eurovisions hype som trappats upp på gator och torg i en hel vecka före finalen i lördags. Ja, inte var vi med på Hartwall Arenan, men vi hade goda vänner som ordnat med festlokal, buffetmiddag och schlager på storskärm. Med tanke på att det här antagligen var den enda gången vi hade möjlighet att uppleva detta under här hemma i Helsingfors så var det definitivt värt det.

Jag ser väldigt lite på tv, men i år hade jag av en händelse råkat sitta framför tv:n då den samnordiska juryn såg på schlagerbidragen före själva finalveckan. Den här juryn består av en person från varje nordiskt land, som i tur och ordning presenterar bidragen och sen kommenterar dem. Finland representerades i juryn av Thomas Lundin. I varje fall, de här programmen är den bästa underhållning som jag sett på tv. Någonsin. Det låter banalt, men så är det. I varje fall så kunde jag nu säga att jag var lite påläst inför Schlagerfestivalen. Eller åtminstone tillräckligt bekant med bidragen för att våga ha en åsikt.

Finalkvällen började med en förfest på fel sida om långa bron, men champagnen flödade och det var kul. Senatstorget lär ska ha lockat 25000 schlagervänner, men vi anade inget av denna publiktillströmning då vi åkte taxi via Norra stranden till Skatudden vid 21-tiden.

Min segertippning gick delvis åt skogen, men vi fick vara med på en rolig fest. Om jag hade slagit vad utgående från de bidrag som fick de mesta applåderna på festen hade det blivit två rätt av tre. Publiken tyckte nämligen bäst om Ukrainas, Serbiens och Finlands bidrag. Nåja, vi vet att Finland slog Sveriges segertippade bidrag, vilket man i bästa landskampsanda kan glädja sig över. Om vi dessutom hade fått tre poäng mer än Kanada hade vi varit världsmästare i hockey också.

Istället får vi vara nöjda med YLEs suveräna schlagerarrangemang. Värdparet Mikko Leppilampi och Jaana Pelkonen såg bra ut och Krisses blonda humor gick hem hos alla. Däremot tycker jag att man kunde ha tonat ner hårdrocken en aning. Överlag var det ett fint veckoslut och nu kan man glömma allt vad schlagerfestivalmusik heter till våren 2008 och finalen i Serbien.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lasha Tumbai! :D

Anonym sa...

Nå hööru heips !

Fasen också ja trodd att dessa var sånadär jesus-sidor så jag har stängt dom en 100 gånger - ofarliga brosans sidor...Jusså man ska vara inne på datorn nuförtiden. sakeli jag e no så från lande att int ha ja riktigt fatta sånt här ännu. Fast det här e ju nog betydligt klokare som någå eurovisions bileet. Tror du brosan att vi e födda på sama da -nä int jag heller. Fast en sak måst jag medge, strömträdgården e ok. Jag har ju sidu å tomatsplantor. Men sen blir det mest gummistövlar o halare - såna lär ni int strutsa omkring me på stan. Å ti arbets bär ja brädär.. Men så e de alla kan int vara inne - endel är dagarna mest ute som ja. Fast sjutton nu borde ja me skaffa mej en sån härn site eller va de nu heter och berätta om lantligt liv i Paipis - på mitt vis... Eller ?

Kram den 17 min yngre syrran.