28.5.07

Späckat veckoslut

Veckoslutet präglades av vatten. Nästan så fort som vi kom till torpet så fick pumpstrulet från veckoslutet innan fortsättning. Vår pump har några delar av hårdplast som med tiden blivit sköra. Jag gissar att pumpen stått och väntat på en stöt och nu då vi tog tag i den brast det.

Det är otroligt hur vardagen påverkas snabbt då någonting inte fungerar som det ska. Att hushålla utan rinnande vatten är jobbigt även om det går. Som det stora teknikens underbarn jag är var min andra åtgärd att ringa min bror och fråga om råd. Det första jag gjorde var att häva invektiv över odågan till pump. Pumpen går kanske att reparera, men jag återkommer till det.

Det var tur att vi hade klippt en stor del av gräsmattan på fredag kväll. Lördagen regnade det precis hela dagen, men tappra trädgårdsmänniskor låter sig inte avskräckas. Vi var uppe tidigt och åkte iväg till Billnäs för att ta del i en bytesmarknad för perennplantor. Vårt bidrag var stora pelargonplantor. Min sambo visste att vi inte hade tillräckligt med pelargoner och hade därför förberett sig med en börs full av en- och tvåeuros mynt. Vi hade bakluckan full av plantor då vi åkte iväg hem.

Min rabatt (som fick sin början förra helg) har nu fått tillskott och kan bland annat stoltsera med en vit pion med det nobla namnet Duchesse de Nemour. Hertiginnan har dubbla doftande blad och uppenbarligen en gul mitt, men jag tror inte att hon kommer att belöna sin vårdare med några blommor den första sommaren.. Nånstans läste jag att hertiginnan, som alltså funnits på riktigt, var kusin med drottning Victoria. Månde drottning Victoria går igen som pion också? I varje fall, jag tycker att pionen är väldigt fascinerande. Tidigare användes den som medicinalväxt och den har fått namnet av läkaren Paion i den grekiska mytologin.

Nåja, tack vare allt regn fanns det ingen fara för att plantorna skulle torka. Tvärtom, vi fick lov att lyfta en del krukor under tak för att de inte skulle översvämmas.

Mot kvällen klarnade det upp och då vi gick till bastun färgade solnedgången furorna mörkröda. Då vi klockan halv tolv på natten promenerade från bastun till torpet imponerades vi av den gröttjocka dimma som uppstått ur intet medan vi badat.

Söndagens program var också späckat. Vi fick trädgårdslandet i skick, hallonsnåren som så gott som slukat vinbärsbuskarna är nu borta och bordsytan i storstugan är vaxad med Osmo-color.

Waxing Vahaamassa

Dessutom fick jag äntligen vinden städad. Nästa gång vi åker till torpet ska jag ännu torka golven och ställa möblerna på plats och sen kan vi inkvartera åtminstone fyra personer på vinden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förresten spenderade jag alla mina en och två euros mynt, någonting jag inte trodde skulle vara möjligt. Jag verkligen håll mig igen....