19.12.07

Julens under

I över ett år har en arkitektbyrå fungerat längs den gata jag promenerar till jobbet. Inredningen i byrån med fönster mot gatan går helt i vitt. På väggen hänger till och med ett stort fotokonstverk av ett sovrum helt i vitt. Uppenbarligen uppmuntrar arbetsmiljön till en viss klädkod för arkitekterna. Jag har nämligen lagt märke till att alla på just den byrån klär sig helt och hållet i vitt och svart.

I morse blev jag dock vittne till julens under. En lång och smärt arkitekt satt och arbetade vid sitt bord som vanligt. Ja nästan som vanligt, för han bar en RÖD tröja. Helt utan hämningar och till synes obekymrad satt han där i sin knallröda tröja. Jag applåderar hans modiga beslut, men hoppas att hans kolleger inte fryser ut honom ur den svartvita gemenskapen som hittills har varit norm på byrån.

En glad jul till den okände arkitekten!

1 kommentar:

KSV-gruppen i Lypa sa...

Hihi! Jag hade en professor som alltid bar kanariegul slipover i ylle i påskveckan, "som en liten tribut till helgen" sade han och skruvade generat på sig när vi uppmärksammade det. Annars är väl klädkoden för litteraturprofessorer snarare brunt, brunt eller brunt.