29.12.07

Julkalorierna är borta

Mannen vi anlitar för att fälla träd var i augusti på torpet och inspekterade trädbäståndet mellan trädgården och åkern. Vi kom då preliminärt överens om att under hösten fälla en del träd.

Det blev av först den 21 december. Det var med spänning vi anlände till torpet i onsdags för att inleda vår julledighet. Jag hade tänkt ligga och mysa framför den öppna spisen med en bok, men då jag såg gården visste jag att det inte skulle bli av. Åtminstone i den utsträckning jag kanske hade hoppats.

I tre dagar försökte vi reda upp detta:

Puunkaato

Puunkaato

Puunkaato

Mycket har vi åstadkommit, men det ser dessvärre ut som om vi knappt hade börjat. Å andra sidan var det lite svårt att börja resa högar med björkris mitt på gården eftersom skogshuggaren kommer igen nästa vecka. Först då allt som ska fällas ligger på marken kan man avgöra var man kan tänka sig att tända ett bål på björkris. Min gissning är att gården är städad innan påsk. Ja, och förutom ett häftigt bål så kommer stockarna att säljas och en del av de grövre grenarna att sågas upp till ved. Det bästa är att vi tack vare ansträngningen förbrände en stor del av de kalorier vi ätit i julhelgen.

Summary in English: We had looked forward to lounging in front of the fireplace all Christmas. Instead we ended up working off the holiday calories in the yard. Our tree person has felled about 20 birches in our yard, and our job was to clear away the branches. I predict we will done by Easter.

Inga kommentarer: