7.1.08

Årets första utmaning

Hthb har utmanat mig att i min blog berätta

a) vilka fem växter jag vill se i min trädgård
b) vilka mina favoriter är bland de växter som redan nu finns i min trädgård

Som utmaning är denna inte särskilt utmanande. Jag vill i min trädgård se buxbom. Jag tilltalas av den rundklippta och städsegröna busken, som jag hoppas ska passa in i och variera en perennrabatt. Jag kommer att skaffa två buskar, olika stora.

Mitt andra val är irisen. Jag vill ha ett hav av irisar i olika färger. Dels tycker jag om lågväxta irisar som trivs där det är torrt och soligt, men även svärdsliljan är väldigt vacker. Den växer bl.a. i stora sjok ungefär där Ring III tar slut i Kyrkslätt, på andra sidan västerleden mittemot Ericssons huvudkontor. Därifrån lönar det sig dock inte att ta med en planta till den egna trädgården eftersom de environgerna är fulla av glupska sniglar.

Mitt tredje val är praktröllikan (speciellt sorten Coronation Gold). Jag har alltid tyckt om röllekan som växer på våra ängar och längs vägarna. Coronation Gold har ett namn som heter duga, sällsynt vacker som hon är. Hon är en av många växter som blir vackrare ju fler det finns runtomkring.

Mitt fjärde val är en växt varav det också finns åtminstone en variant i den finländska naturen. Växten heter strävklint.

Och sist men inte minst önskar jag se flera solhattar i trädgården. Vi har några, men vill väldigt gärna se fler. Fler vita för att fylla ut rabatten där den växer från förut, men även röda till den nya rabatten som kommer att växa fram intill stenpartiet.

Och så till favoriter som redan finns i trädgården. Bäst tycker jag om pion, rudbeckia (goldball) och kärleksörterna (sedum).

Inga kommentarer: