17.1.08

Vinterlängtan

Jag sitter vid mitt skrivbord och längtar efter vit snö, frusen mark under fötterna, solsken och en kall och krispig luft. Jag längtar efter att få gå ut på tjock och spegelblank is. Att få bli varm i kläderna av uteaktiviteter, samt att på ett soligt och vindskyddat ställe vila/värma upp sig med en fårfäll under rumpan och ett glas varm svartvinbärssaft. Jag längtar efter rimfrost på torpets sekelgamla glasrutor. På knastrande snö under skorna. Och på tysta vindstilla nätter med stjärnklar himmel. Jag längtar efter en skare som bär. Jag längat efter ett snötäcke som återkastar fullmånens sken om natten, så att man vaknar och går ut i storstugan för att beundra hur trädgårdens rönnar kastar månskuggor över gräsmattan. Kom vinter, kom! Vi är många som väntar, som längtar...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är många som längtar....

KSV-gruppen i Lypa sa...

Ja, här är en till som räcker upp handen. Blotta ordet "skare" gör mig alldeles nostalgisk.

OakleyF sa...

Det är det jag är mest rädd för - att vintern i framtiden handlar om nostalgi och suckar om hur allting var bättre förr.