14.3.07

Frågor och svar

De här frågorna plockade jag från Majas blog, som finns länkad här intill (Man lär så länge man har elever). På slutet lade jag till några frågor som jag fått anno dazumal och vars svar jag nu uppdaterat.

1. Kan du fixa en punktering och byta torkarblad själv?
Visst, men lika gärna överlåter jag åtminstone punkteringen åt någon annan. Torkarbladen klarar jag av snabbt själv.

2. Hur äter du ett äpple?Vanligen utan att skala det först.
Om äpplet är utländskt och täckt med en äcklig film för att hålla bättre tvättar jag det först och gnider det sen rent mot en handduk.

3. Är du rädd för små svarta kryp med många ben?
Nej. Däremot är jag rädd för lite större svarta "kryp" som helt saknar ben men ringlar sig fram.

4. Big Brother eller Sportnytt?
Båda låter som någotslags orättvist straff.

5. Rent spontant, om du får välja en present till dig själv, vad skulle det bli då?
Ledig tid, som jag kan förfoga över fritt.

6. Är du mörkrädd?
Nja, inte riktigt. Det är osannolikt att någon bulubisi skulle orka stå och valla i mörkret på att jag annan ska dyka upp. Däremot har jag hört om praxis inom vissa finska familjer att ha en "kakkakummi" med sig till utedasset.

7. Resmål som fascinerar?
Island. Härligt resmål med härliga människor. Jag rekommenderar trots att det är dyrt. Kapstaden var också en fin upplevelse.

8. Ditt senaste telefonsamtal?
Det var någon som ville veta något om en budget.

9. Om du får välja en artist som kommer och spelar för dig på din födelsedag, vem blir det?Pascal Rogé får gärna komma och spela Saties gymnopedier på en stor Steinway flygel för mig. Fast nu är jag lite osäker på om han fortfarande lever...

10. Förrätt eller efterrätt?
Jo tack. För några år sedan hade jag helt säkert prioriterat efterrätten, men på senare tid föredrar jag allt oftare förrätten. Åldern kommer sällan ensam.

11. Bästa stunden på dagen?
Morgonstund har guld i mun. Speciellt om det är lördag morgon och jag har tid att ägna mig åt de två dagstidningar vi prenumererar på.

12. Tre saker du alltid har med dig?
Nycklar, mobil och plånbok.

13. E-post eller snigelpost?
Snigelpost är den bästa vardagslyx som finns. I denna era av evinnerligt mejlande bör en gentleman ibland ta tid på sig att producera ett handskrivet brev eller kort.

14. Den senaste komplimangen du fick?
Nån sa att jag är söt.

15. Senaste gången någon skällde på dig?
I eftermiddags. Jag skällde tillbaks, vilket är väldigt ovanligt.

16. Vad finns under din säng?
Dammråttor, men dom räknas bara i Borgå (har jag hört).

17. Vilken bok ligger på ditt nattduksbord?
Hah, den här frågan är som direkt från SFPs webbpresentation av riksdagsvalskandidater. Mitt svar: Henrik Meinanders Finlands historia samt Orhan Pamuks Snö. Dessutom finns där ett flertal tidskrifter.

18. Vem beundrar du?
Jag har väl gått och blivit cynisk då jag har svårt att svara på den här frågan. Man brukar visst svara Moder Teresa och Mahatma Gandhi, men jag kan nog bara säga att den här frågan ger orsak till eftertanke. Överlag beundrar jag personer som gör något de tror på trots dåliga odds.

19. När rördes du senast till tårar?
Hedniska lilla jag rördes till tårar senast då jag fick ett sms om att Borgå domkyrka stod i lågor. Jag blev själv förvånad och kommer därför så bra ihåg det.

20. Nämn något du inte är bra på.
(politiska) intriger och datorspel

21. Vilket motiv har screensavern på din dator?
En trädgård i Vichtis som jag aldrig besökt, men som jag hittade på webben.

2 kommentarer:

KSV-gruppen i Lypa sa...

Kakkakummi! Det var mig ett ord. Jag kan inte sluta skratta ... :)

HTHB sa...

Sinut on haastettu!

Pelin säännöt:
Jokainen pelaaja aloittaa miettimällä kuusi ihmeellistä/erikoista asiaa itsestään. Bloggaaja, joka on haastettu, kirjoittaa blogiinsa nämä miettimänsä kuusi asiaa JA pelin säännöt. Lopuksi hän valitsee kuusi uutta bloggaajaa ja tekee heidän nimistään listan.