28.3.07

Väntan är lång för den otålige

Den här arbetsveckan känns oändlig, men om den ändå skulle förbarma sig över otåliga lilla mig och ta slut så kan jag se framemot en 10 dagar lång vinterledighet. Då jag nångång i början av december avgjorde tidpunkten för årets vinterledighet så prickade jag in den så sent som möjligt. Med perfekt vårväder den här veckan och en nästan lika lovande prognos för nästa vecka hade jag knappast kunnat välja bättre.

Det är knappast svårt för någon att gissa var jag kommer att vara nästa vecka. Just det, på torpet! Jag brukar göra upp listor på allt sånt som ska göras. Min lista för nästa vecka börjar så här:

1. Besöka Byggnadsapoteket för att välja linoljefärg för matbord och stolar i gustaviansk stil. Antagligen blir det ljusgrått eller nån annan ljus nyans. Tanken är att jag ska måla pinnstolarna före vi åker iväg hem till stan så att linoljemålningens lukt får avdunsta under veckan då vi inte är där.

2. Bränna en hög med grankvistar och ris före det blir för torrt ute. Jag hoppas bara att det inte blåser för mycket, för då vågar jag inte tända på.

3. Transportera alla klabbar från skogen till carporten, som kommer att bli vårt nya vedlider. Det här är nog det absolut största jobbet, men det skulle vara viktigt att få så mycket som möjligt av det här gjort under ledigheten (som alltså ser ut att bli något helt annat än ledig tid).

4. Stämma träff med en arborist (heter det så?) som har lovat att komma och granska konditionen på våra askar och lindar. Jag hoppas att det inte blir en fällande dom för det sista vi behöver just nu är mera ved.

5. Röja hallonbuskar som växit upp runt våra vinbärsbuskar. Det här blir av om det är tillräckligt torrt. Senare i vår kommer vi att täcka marken med tidningspapper och strö på flis. På så sätt hålls området runt bärbuskarna så gott som underhållsfria i några år.

6. Kratta löv där det är tillräckligt torrt.

7. Rensa diket från dött gräs och löv som proppar till smältvatten. Det här är viktigt för smältvattnet rinner annars över vägen.

8. Smeta roundup på stubbarna som blev kvar då vi fällde aspar i vintras. Roundup är en (antagligen giftig) mönja som förstör trädets enzymer och hindrar en massa skott från att skjuta upp.

9. Njuta av våren.

10. Läsa en bok. Jag ska ta med mig Orhan Pamuks Snö och se om jag inte kan bli färdig med den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lyckans ost som har en så väl inprickad semester att se fram emot just när vårens fågelliv sätter igång, smältvattnet flödar och trädgården vaknar ur sin vinterdvala! Låt fliten blomstra, men kom ihåg vilan.