29.6.07

Bilder berättar

Då semestern började lämnade jag communicatorn på hyllan, avbröt prenumerationen på husis och bestämde att jag inte ska sitta framför tv:n eller datorn mer än nödvändigt. Det betyder också att jag inte kommer att uppdatera min blogg varje dag trots att jag nu har mera tid. Därför blir det två inlägg samma dag.

Blomsterprakten från våra jättevallmon upplevde vi aldrig eftersom vi inte förstod att vattna dem. Däremot blommar den här pionen som vackrast just nu. Det är roligt att sitta och stirra på alla myror som huserar mellan kronbladen.

Pioni (Paeony)

Men jag har faktiskt gjort annat också än suttit och följt med myrorna. Med mera tid att förfoga fritt över kände jag hur inspirationen sköljde över mig i måndags och tog itu med att bygga ett stenparti. På tomten har vi egentligen bara en riktigt liten bergsknall, som rymmer endast en begränsad mängd taklök. Därför började jag gräva bort jorden som med åren täckt in bergsknallen. Det ska bli mera taklök, kärleksört invid gräsmattan och kanske nån torrtålig nejlika. Det som jag nu ska försöka vaska fram är några vackra och riktigt stora stenar. Är det nån som vet var man får tag på såna?

Kivikkopuutarha (Rock Garden)

Det är tungt att röja gräsmatta och anlägga rabatter. Därför är det min rygg som har varit mest tacksam över det regniga vädret den här veckan. Just nu dryper trädgården av vatten.

Rain

Här syns trädgården från trappan:

June

Och om regnet fortsätter så kommer jag att börja renovera det här skåpet, som en gång stått i min farmors kök. Jag kommer ihåg hur jag en gång inte nådde upp till hyllan och något godis som min famo hade ställt utan räckhåll från en liten gottgris.

Kaappi

4 kommentarer:

KSV-gruppen i Lypa sa...

Det finns en firma i Piispanristi som ser ut att sälja just about alla former och färger av sten som man kan tänka sig. Men stenar är tunga, vare sig man ska köpa dem eller fynda dem i naturen. Transporten är alltid ett problem. Gäller allemansrätten stenar?

KSV-gruppen i Lypa sa...

Kanske du kan be alla som gästar er stuga att ta med sig en trevlig sten? Och göra stenparti av dem? :)

Anonym sa...

Härliga bilder. Tänkte på dig när jag i övre våningen på Hagnäs hallen stötte på snygga trasmattor i alla regnbågens färger. De är säkert billigare där är på Fabiansgatan...

OakleyF sa...

Det är sällan jag är på den sidan av långa bron, men ska kolla in utbudet på mattor i Hagnäs hall. Tack för tipset!

Och till Maja: jag är helt säker på att stenarna inte omfattas av allemansrätten, men jag har nu kommit ganska långt med mitt stenparti. Jag ska faktiskt skriva ett inlägg i bloggen om stenpartiet inom kort. Bland annat för att för mina förbryllade läsare i Amerika förklara vad i hela fridens namn "that stone area is all about"?