3.6.07

Flora och fauna

Så här kort efter Carl von Linnés 300-årsdag är det väl lämpligt att via bloggen presentera ett urval foton på de växter som gör mig glad. Dessa ormbunkar har vi massor av och jag tycker egentligen bäst om dem så här på försommaren då de just ska slå ut.

Saniaisia

Här har vi mitt favoritträd, asken, som på latin heter Fraxinus excelsior. Vi har två askar på gården, det är jag glad över. Askens löv kommer ett steg efter andra lövträd. Den här bilden är fotograferad vid foten av trädet och nästan rakt upp.

Sorbus and sky

Hela den västra gaveln är full av jättevallmo. Då vi åkte iväg var det endast två som höll på att slå ut. På övriga håll i Nyland blommar den ren för fullt. Jag undrar varför den är sen just hos oss. Nåja, om jag inte tar fel kommer den att vara som vackrast nästa gång vi åker ut till torpet.

About to explode

Och som socker på botten har vi lite fauna. Den här fulingen fångade jag i ett jättestort rödvinsglas. Han kan hoppa. Han och ungefär hundra av hans kusiner trivs bra i vårt torp. Otäckt, men det är förvånansvärt vad man vänjer sig vid allt.

Hämähäkki

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga foton - jättevallmo vill jag oxå ha! Fulingen i rödvinsglaset ser bekant ut, jag är övertygad om att han har långväga släktingar i vårt sommarhus i Ekenäs.

OakleyF sa...

Jo, egentligen har jag vi massor flera foton som egentligen borde komma med i bloggen, men jag sparar en del till senare.